Material Fotogenlampor

Järn

Hur stor procent kol järnet tar upp under smältningen bestämmer om järnmalmen blir till smidesjärn, stål eller gjutjärn. Smidesjärn, som kan mjukas upp i hetta och smidas innehåller minst kol. Gjutjärn har hög kolhalt.
Den högre kolhalten ger stål som är svårare att smida men kan härdas genom snabb avkylning.

Gjutjärn

Gjutjärn är ett bra material till takfotogenlampor, både armar, ljushållare, korg och lod tillverkades av det.

Järntråd

Järntråd användes i de enklare skomakarlamporna, med skärm och oljehus av bleckplåt.

Hamrat järn

Hamrat järn användes istället för den dyra mässing under världskrigen på 1900-talet.

Majolika

Majolika från Rörstrand i färgglad glasyr i med mönster i relif var ett vanligt material i lampfötter till dyrare fotogenlampor, och till oljehus till takfotogenlampor. Namnet majolika användes om all keramik på 1800-talet, som liknade den italienska keramiken med flera färger som skeppades från Mallorcas hamn på 1400- och 1500-talet.

Bronzerad zink

Korgen till takfotogenlampor gjordes förr vanligen i bronzerad zink.

Galvaniserad zink
Galvaniserad zink användes ibland som beslag till finare fotogenlampor.

Zink
Korgen eller underredet till fotogenlampan som fästes vid lampfoten, och ibland hela lampfoten var i zink.

Gjuten mässing
Gjuten mässing används till fotogenlampor.

Pressad mässingsplåt
Pressad mässingsplåt var ett billigare material som bla Böhlmark tillverkade fotogenlampor av på 1900-talet.

Hamrad koppar
Hamrad koppar var populärt på 1910-talet, men ersattes av hamrat järn när materialet blev för dyrt under kriget.

Glas
Glas, både pressglas, kristallglas, och munblåst glas användes till lampfötter, oljehus, prismor, brännarerör, vestaskärmar, rochesterskärmar, glaskupor i olika modeller och slipningar.
Gammalt svenskt glas har ofta en färgton i lila, grått eller rosa och är inte enformigt vitt.

Kristallglas
Kristallglas får man genom att tillsätta blyoxid i glasmassan. Den gnistrande, ljusbrytande effekten uppstår vid slipning. Glas av kristall ger en speciell ton ifrån sig.
Fasettslipad kristall var vanligt på 1850-talet, senare kom olivslipningen i täta eller glesa rader och i slutet av 1800-talet, skärslipningen med mönster av stjärnor, rutor eller diamanter.
Blomslipning, med dekor av blommor och blad i omväxlande matt och blank slipning kom i början på 1900-talet.

Prismor
Prismor av kristall eller glas ger olika elegans åt lampan. Användes ofta på finare takfotogenlampor vid ljushållarna på armarna till takupphängningen.

Pressglas
Pressglas, man kan räkna med att äldre pressglas är blåsigt och ojämt, medan det nyare är utan orenhet eller blåsor.

Plåt
Enklare hänglampor, där skärmar, oljehus och reflektorer tillverkades i bleckplåt.

Marmor eller marmorimitation
Marmor eller marmorimitation var ofta materialet i pelarformade underdelar till högre bordsfotogenlampor av elegantare modell.

Brännförgyllning
Brännförgyllning är en farlig metods som förbjöds ca 1850. När man förgyllde metall så det liknade guld gjorde kvicksilverångorna att arbetarna dog av kvicksilverförgiftning.